enter-article מערכות בית חכם - לתת לבית לעבוד במקומנו - הבית
אזעקות » מאמרים וחדשות » מערכות בית חכם - לתת לבית לעבוד במקומנו

מערכות בית חכם - לתת לבית לעבוד במקומנו

לפני שנדבר על דרכי ההתקנה של בית חכם, שומה עלינו להגדיר היטב מושג נפוץ זה. הכוונה היא בדרך כלל למגוון רחב של פתרונות וטכנולוגיות, העושים שימוש בכוח חישובי בעוצמה זו או אחרת לייעול פעילות של מכשירי הבית הביתיים.

הרעיון מאחורי בית חכם, באופן אידיאלי, הוא לחבר את כל מכשירי החשמל (בראש ובראשונה אמצעי תאורה, מיזוג, טריסים, טלביזיות ומחשבים) זה לזה ולאפשר להם "לדבר באותה שפה", ואז גם לאפשר לבעלי הבית לשלוט על פעילות כלל המערכות הללו בצורה מרכזית ונוחה.

בית חכם- הבסיס

השאלה החשובה ביותר כאשר מדברים על בית חכם היא לא כמה מכשירים מחוברים או על אילו חיישנים המערכת נסמכת, אלא מהו אופן פעילותה, או במילים אחרות באיזו צורה כלל הרכיבים של בית חכם מתקשרים בינם לבין עצמם. התקן הפשוט ביותר (שהוא גם הנגיש ביותר מבחינה כלכלית) זה לכינוי הלאוקוני "X10", ומאפשר חיבור של מגוון מכשירים זה לזה על בסיס תקשורת אלחוטית, תקשורת קווית קיימת, ורשת החשמל הביתית.בית חכם

כיוון שכך, מחיר ההתקנה זול מאוד ואין כל צורך בשיפוצים מרחיקי לכת, וגם "מרכז המערכת בעצמו", היינו ה"מוח" המרכזי, זול יחסית (כפי שנראה בהמשך) ומתחיל מ2000 שקלים (לא כולל התקנה).

מערכות אלה מספקות ביצועים טובים למדי במחיר זול מאוד יחסית, אך בעייתן המרכזית היא אמינות: פגמים טכניים נפוצים באופן שותף במערכות אלה (בגלל הפרעות בלתי נמנעות בתקשורת), עד כדי כך שצפוי כשל בפעילות המערכת בכ10% מהמקרים (כלומר 10% מהפקודות לא יבוצעו).

במידה ופרופיל פעילות שכזה אינו לטעמכם, ניתן לרכוש מערכות מתקדמות יותר (דוגמת STARGATE) המורכבות ישירות על ארון החשמל (בעלות כוללת של 8000-10000 שקלים) ומאפשרות פעילות בתקנים של  X10אלא שאחוז הכישלונות יותר ל2-5%.

שתי הגישות הנ"ל מספקות ביצויים סבירים ומעלה ללא כל צורך בשיפוצים נרחבים או הריסה. עם זאת, המערכות היקרות באמת נסמכות על תשתית נפרדת, ולכן ניתנות להתקנה רק במהלך שיפוץ עמוק או עדיף מכך, בזמן בניית הבית.

בין מערכות אלה נזכיר את INSTABUS, המאפשרת שליטה חסרת תקדים (וכמעט ללא כל כשלונות רשומים ) על מגוון פונקציות בבית, כמו גם גמישות תכנותית חסרת תקדים. מחיר ההתקנה והמערכת מתחיל מ40 אלף ש"ח, ויכול לעבור את רף ה100 אלף.

בית חכם- החיישנים

מלבד המכשירים עליהן תשלוט מערכת בית חכם (הטלביזיה, האורות וכו') זקוק כל בית חכם ל"עיניים" או אמצעי קלט. כאן באמת שהשמיים הם הגבול, אך מקובל להתקין כמה חיישני נפח ותנועה (100-300 שקלים לחיישן), טלביזיה במעגל סגור (1000-4000 שקלים למצלמה), ואם צריך גם חיישני מגע (50 ש"ח לחיבור), טמפ'  (70 שקלים) ועוד.

באופן עקרוני, ככל שירבו החיישנים תיטב פעילות המערכת, אך לצרכים בסיסיים ניתן בהחלט להסתמך על תקציב של 5000 שקלים.

בית חכם- מערכת ההפעלה

כמו שהמחשב לא יעבוד בלא תוכנה, כך גם בית חכם זקוק למערכת הפעלה. בשוק קיים מגוון מערכות הפעלה חינמיות ברמה טובה מאוד (ACTIVEHOME ואחרים).

למשקיעים או השואפים ליכולות תכנות טובות יותר, קיימות תוכנות בתשלום (עלות של 500-1000 שקלים) כמו HOMESEERואחרות. לרוכשים מערכות בית חכם מתקדמות מאוד, בדרך כלל התכנות הרבה יותר מסובך וכלול במחיר ההתקנה.  

עוד באותו נושא

מיגון חלונות נגד פריצה - המדריך המלא

מיגון חלונות נגד פריצה - המדריך המלא

חלונות הם לא רק אלמנטים אסתטיים של בית; הם ממלאים תפקיד מכריע באספקת תחושת ביטחון  כללי במרחבי המחיה שלנו. הבטחת אבטחת החלונות שלנו היא...

בית חכם מציג  – לעקוב אחר הבית מכל מקום

בית חכם מציג – לעקוב אחר הבית מכל מקום

מערכות בית חכם משדרגות פלאים את בטיחות ונוחות הבית גם כאשר אנו בתוך הבית וגם כאשר אנו מחוצה לו לפני כ-30-20 שנים, מי היה מאמין שניתן יהיה לשלוט...

אפליקציות לבית חכם – מאבטחים במאה ה-21

אפליקציות לבית חכם – מאבטחים במאה ה-21

כשאנחנו רוצים לחוש ביטחון אנחנו מתקינים מצלמות ביטחון במקומות שונים בבית או בעסק. כיום, אפשר לראות את המצלמות מכל מקום ובכל זמן... בטלפון הנייד   התקנת...

אזעקות אלחוטיות – מיטב דגמי האזעקות האלחוטיות

אזעקות אלחוטיות – מיטב דגמי האזעקות האלחוטיות

מערכות אזעקה אלחוטיות אינן דורשות הכנה מוקדמת להתקנתן והטכנולוגיה שלהן מתקדמת ואמינה יותר בזיהוי כניסה לא חוקית לבית מאזעקות קוויותישראל...

קוראים לכם מלמטה – על אינטרקום ובית חכם

קוראים לכם מלמטה – על אינטרקום ובית חכם

כולנו טובים, כולנו חכמים, אמרו לנו לא פעם. ועדיין, לפעמים הבית שלנו מעט חכם מאיתנו, וטוב שכך. עם ההמצאות הרבות בתחום האבטחה האלקטרונית, אין מקום...

string(21) "categoryבית חכם"